Sdílej

Straight Outta Compton – nejlepší rapový film všech dob (RECENZE)

Naše hodnocení: 89%

Naše hodnocení

Vaše hodnocení: 4.4 (21 hlasů)

Na první shlédnutí nového životopisného filmu Straight Outta Compton jsem se těšil jak malej už od prvního dne, co jsem se dozvěděl, že se autoři pustili do jeho natáčení. A to nejenom pro moji oblibu životopisných filmů a zejména těch rapových, ale také pro moji lásku k zásadní oldschoolové bandě z kalifornského ComptonuN.W.A. Měl jsem to privilegium se na film podívat ještě před samotnou oficiální českou premiérou, která proběhne dnes 17.9.2015 v kině Atlas. Tu uspořádala společnost CinemArt, díky níž se můžeme na snímek podívat i v českých kinosálech. Novinářské projekce se účastnilo několik desítek novinářů a mezi nimi i velikáni české filmové kritiky jako František Fuka nebo Mirka Spáčilová a mnoho dalších.

Film mě vtáhl do děje hned od první minuty a držel si mě v naprosté pozornosti i přes trochu delší a to dvou a půl hodinovou stopáž. Od prvních minut, kdy se v prostředí Comptonu postupně seznamujeme s jednotlivými postavami, které nás budou provázet celým příběhem a tvrdou realitou ghetta, si film drží vysokou laťku napínavosti a ta v průběhu celého filmu graduje až do závěrečného rozuzlení a finiše. Počáteční realita, o které mluvím, byla cítit frustrací a beznadějí. Pokud jste se narodil v Comptonu v druhé polovině minulého století, musel jste tak nějak každý den počítat s tím, že vás buď někdo bezdůvodně odpráskne, nebo vás přinejmenším zabásnou poldové. Protože pokud jen tak postáváte s více lidmi před svým domem, tak jste určitě gangster nebo dealer. Na druhou stranu pokud nemáte to štěstí na bohatého příbuzného, který by vám zaplatil školu a nechcete hákovat od nevidim do nevidim za půl druhého dolaru na hodinu, pak vám opravdu jako jediná cesta z ghetta zbývá hustlit a sellit drogy ostatním zoufalcům z hoodu.

Straight Outta Compton recenze nejlepšího rapového filmu všech dob

To je i případ mladého hustlera Eazy-E, který si na živobytí vydělává přesně tímhle pouličním způsobem a to až do dne, kdy ho jeho kámoš DJ Yella seznámí s příležitostným djem Andrejem, který si zkráceně říká Dre. Společně si všimnou začínajícího rappera jménem Ice Cube a fascinuje je ta síla rozvášněného publika, když je Ice hajpuje. Tady někde to začíná a tahle bandička si uvědomuje, že tohle by mohla být ta legální cesta jak se dostat z ghetta a přijít si na nějaké slušné peníze. Prostředkem jim k tomu bude vlastní label Ruthless. Cápci natočí nějaké desky lokálních rappaz, ale pořád to není ono. Ten správný impulz přichází v momentě, kdy si řeknou že je potřeba založit vlastní kapelu – Niggaz Wit Attitude a Straight Outta Compton může začít.

Film má opravdu všechno, co by film v roce 2015 měl mít, od napínavých scén plných akcí a pěstních soubojů, stříleček, policejních razií, zběsilé jízdy autem po městě, přes momenty plné hlášek vtípků až po sexy scény plné obnažených prostitutek a twerkujících prdelek. Ve filmu dojde také na dojemné chvilky lásky, ale i nenávisti a křivdy. Musím vyzdvihnout zejména scénáristy Andrea Berloffa a Jonathana Hermana, že dokázali příběh přepsat na papír tak reálným způsobem, kdy každá z postav má nějaký ten vroubek na svědomí. A zejména ve fázi, kdy se začíná N.W.A. rozpadat, to pojali opravdu spravedlivě a nikdo není úplným padouchem nebo naopak svatouškem. Pokud chválím scénáristy za uchopení příběhu a jeho převedení na papír, o to více pak musím gratulovat režisérovi F. Gary Grayovi za mistrovské zpracování scénáře a jeho převedení na filmové plátno. Film má drive a jiskru, která většině amerických filmů v dnešní době chybí. Pochválit musím rovněž kameru za téměř umělecké vykreslení atmosféry a střih za bravurní přechody mezi jednotlivými scénami. Ty společně s dokonalou dramaturgií dělají ze snímku kompaktní celek, který funguje a dává divákovi pocit, že je součástí příběhu.

Herecké výkony byly ve většině případů excelentní. Zejména pak syn Ice Cuba O’Shea Jackson Jr. má nejenom téměř identickou podobu svého otce, ale jeho pojetí role bylo geniální a opravdu mě ve filmu bavil, stejně tak Jason Mitchel ztvárňující postavu Eazy-E. Trochu pokulhávala postava Dr. Dre v podání Corey Hawkins, ale jelikož mám Dr. Dre z celého N.W.A. nejradši, tak sem mu drobné nedostatky v jeho pojetí odpustil.

Suma sumárum zde máme film, který se zapíše nejenom do dějin hip hopové kůltury, ale nedivil bych se kdyby si při předávání Oscarů v příštím roce odnesl i nějakou tu sošku. Já bych jim ji dal hned a to minimálně za scénář, režii, hudbu a hlavní mužskou roli. Snad jediným nedostatkem, krom již zmíněné délky filmu, byl chybějící překlad textů písní, ale to určitě není chyba tvůrce filmu, ani českého distributora, ale mé nedokonalé angličtiny. Každopádně film doporučuji shlédnout, je to opravdu kvalitní a silný zážitek a pro mě nyní platí, že kdo neviděl Straight Outta Compton jako by nebyl. V případě, že jste snímek už viděli, oznámkujte film na začátku tohoto článku.